A kedvező időjárásnak köszönhetően megjelentek az utakon a motorosok, akiknél a baleseti kockázat átlag feletti. Ennek az oka, hogy a motorosokat a gépkocsik vezetőire jellemző passzív biztonságtechnikai eszközök (karosszéria, biztonsági öv, légzsák) nem védik, így baleset esetén testük közvetlenül sérül.
A motoros baleseteknek több oka is van, de a legkiemelkedőbb rizikófaktort az emberi tényezőben kell keresni, vagyis képességeiket túl, gépük teljesítményét pedig alulbecsülik. Vezető baleseti okok évek óta a sebesség nem megfelelő megválasztása, az elsőbbségi jog meg nem adása és a szabálytalan előzés.
A városi forgalomnál lényegesebben dinamikusabban haladnak még akkor is, ha amúgy nem lépik át a megengedett sebességet. A lakott területen belüli motoros balesetek leginkább nem a nagy sebességből adódnak, hanem abból, hogy a motoros egy kisebb lökés után is beesik egy autó, vagy busz alá.
Megdöbbentő és elgondolkodtató, hogy a motorkerékpáros balestekben meghaltak ill. megsérültek 70%-a nem töltötte be a 35. életévét.
Ezért is nagyon fontos, hogy a motorosok – néhány hónap vezetés kihagyása után – ne csak magukat, hanem járműveiket is készítsék fel a közlekedésre. Hogyan is?
- kizárólag kifogástalan műszaki állapotú, és biztonságtechnikailag is megfelelő gépek használata,
- bukósisak és egyéb protektorok viselése, amelyek nagymértékben csökkenthetik a sérülés kimenetelét,
- ne megszokásból, rutinból vezessünk, fokozott figyelemmel menjünk bele az előzésbe, kanyarodásba,
- és végül, de nem utolsósorban a sebesség: nagyon fontos, hogy az út-, látási, és időjárási viszonyoknak megfelelően húzzuk a motornak!
Szeged, 2022. március 21.
Vad Róbert r. őrnagy
kiemelt főelőadó
MBB